Huidkliniek Steijaert

Blog: Is te veel visolie slecht voor mijn huid?

Geplaatst op 4 september 2018

Balans tussen omega 3 en 6 onmisbaar voor gezondheid en huid.

Veel mensen weten wel dat omega 3 belangrijk is voor de gezondheid en voor een mooie huid. Ook dat visolie daarbij kan helpen is vrij algemeen bekend. Wat niet iedereen weet is dat omega 3 alleen voordeel geeft als de balans met omega 6 goed is.

Waarom is visolie goed voor mijn huid?

Omega 3 is onmisbaar voor een mooie, gezonde huid zonder huidproblemen. Omega 3 houdt de celwanden soepel, zacht en gehydrateerd. Ook voor de acne-huid kan omega 3 veel doen, maar wel op voorwaarde dat er een evenwicht is met omega 6, waarvan een te grote hoeveelheid juist ontstekingen in weefsels, huidproblemen en zelfs chronische ziektes kan veroorzaken.  Door meer omega 3 te nemen kan omega 6 geen ontstekingen meer veroorzaken. Daarom is visolie goed, er zit veel omega 3 in. Een ontstekingsgerelateerd huidprobleem (acne, rosacea) zal zichtbaar verbeteren, maar ook een droge huid zal minder droog worden.

Wat is een goede verhouding tussen omega 3 en 6?

De meest ideale verhouding is 1:1. In de praktijk is het vaak wel 1:30. Bij vrijwel niemand is de verhouding goed. Dat hoeft niet bij iedereen te resulteren in gezondheids- of huidproblemen, maar een slechte balans is wel altijd een zwakke schakel. Ons advies aan alle mensen is: breng deze vetzuren in balans.

Hoe komt het dat we ongemerkt te veel omega 6 binnen krijgen?

In de veeteelt worden de dieren gevoederd met granen, soja en mais, waar veel omega 6 inzit. Voor de bak en braadvetten die we gebruiken, zoals margarine, zonnebloem-,mais- en sojaolie geldt hetzelfde.  Zelfs via eieren- van dikwijls  met mais gevoerde kippen-krijgen we teveel omega 6 binnen. Het probleem is dat ons lichaam overbodige omega 6 niet afvoert.

Hoe is een goede omega 3-6 balans te bereiken?

Het kan lastig zijn om omega 6 te verlagen, het helpt wel om omega3 te verhogen.

Een paar tips:

– Gebruik lijnzaadolie door de smoothy of havermout.

– Eet regelmatig (2 x per week) vette vis, bijvoorbeeld makreel, zalm, tonijn, haring, zwaardvis of sardines.

– Eet vlees van dieren die grasgevoerd zijn. Bijvoorbeeld geen maiskip, in mais zit veel omega 6.

Hoeveel omega 3 moet je binnenkrijgen?

Of je genoeg binnenkrijgt, is thuis heel lastig vast te stellen. Bij huidkliniek Steijaert voeren we een test uit die dat precies kan bepalen. Door een druppel bloed te onderzoeken in een Noors laboratorium kunnen we aflezen wat de verhouding omega 3-6 is. Met deze gegevens geven we iedereen individueel een advies. Per persoon stellen we dus vast hoeveel omega 3 er nodig is. Vaak is het niet haalbaar om de juiste hoeveelheid omega 3 alleen uit voeding te halen. Dan kan je aanvullen met supplementen, niet te veel maar ook niet te weinig, exact wat nodig is.

Wat is de relatie van omega 3 met huidverbetering?

Bij Huidkliniek Steijaert zien we veel huidproblemen, maar gelukkig ook veel huidverbetering.

Een gezonde omega 3-6 balans is het begin van die verbetering. Vergelijk de huid met een huis.

Bij de bouw van een huis is het belangrijk eerst een goede fundering te leggen. Om de huid te verbeteren is dat net zo. De fundering is: balans in de vetten. Vaak zien we dat mensen kostbare voedingssupplementen nemen. Wanneer de balans niet goed is, is de celwand verhard en kan deze vitamines of mineralen nauwelijks opnemen. We plassen we die kostbare aanvullingen zo weer uit. Een goede balans zorgt voor een soepele celwand en adequate opname van bouwstoffen. Begin dus bij de fundering en bouw daarna verder aan een gezond lichaam en een gezonde, stralende huid.

 

Heeft u vragen?