Huidkliniek Steijaert
Suiker slecht voor rimpels

Blog: Suikergoed en marsepein, of wel: krijg ik van suiker sneller rimpels?

Geplaatst op 4 december 2018

Sinterklaas, kerstfeest…..we zijn er allemaal mee groot gebracht dat snoepen hoort bij de decembermaand. Af en toe is lekker snoepen ook geen probleem. Het is alleen zo lastig om het echt maar af en toe te doen.

Is suiker ongezond en verslavend?

Uit onderzoeken blijkt dat suiker zeer verslavend is en slecht voor de gezondheid. Je voelt je een poosje goed wanneer je suiker gegeten hebt. Dat komt doordat suiker het stofje dopamine aanmaakt en daar worden we gelukkig van. Het beste is om zoveel mogelijk te stoppen met suiker. Hou er rekening mee dat afkickverschijnselen voorkomen.

Wat betekent suiker voor mijn huid?

Krijg je van suiker rimpels? Suiker en de huid zijn geen vrienden van elkaar. Suiker hoopt zich op en hecht zich aan eiwitten. Eiwitten zijn de bouwstoffen voor ons weefsel. Collageen en elastine zijn huideiwitten die heel belangrijk zijn voor de stevigheid en elasticiteit van de huid. Door het gebruik van suiker worden collageen en elastine star en onbruikbaar, dit heet glycatie. Het gevolg is meer rimpels en verlies van elasticiteit. Op de zelfde manier kan teveel suiker cellulitis en DNA-schade veroorzaken.

Veroorzaakt het eten van suiker acne?

Geraffineerde suiker triggert acne. Enkelvoudige koolhydraten worden snel opgenomen in de bloedbaan, waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt. Hierdoor neemt ook de insuline productie toe en een hoge concentratie insuline is niet goed voor mensen met acne.

Suiker tast het immuunsysteem in de darmen aan. Als gevolg daarvan kunnen ontstekingsreacties in de huid ontstaan zoals acne, eczeem, rosacea en psoriasis.

Pas op met het nuttigen van suikerrijke drankjes, wit brood en snacks zoals chips. Deze producten bevatten enkelvoudige koolhydraten die teveel insuline aanmaken. Insuline maakt weer androgene hormonen aan die de talgproductie verhogen.

Wat kan ik dan wel eten?

Vind balans door voldoende antioxidanten in je voeding, b.v. walnoten, blauwe bessen, avocado’s en groene thee. Ook vitamine B1, B6, C en E zijn belangrijk voor een gezonde huid. Een goede balans tussen omega 3 en omega 6 is onmisbaar voor een gezonde huid. Meer informatie in de vlog: Kan visolie helpen tegen acne, rosacea, eczeem of een droge huid

Heeft u vragen?